Google Analytics och Google Search Console

Åre SEO implementerar analysverktygen Google Analytics & Google Search Console​ på din hemsida. Med GA & GSC kan du se hur trafiken på din hemsida ser ut.

Analysverktyg för din hemsida

Genom att implementera analysverktyg som Google Analytics och Google Seach Console får du insikt i hur din hemsida presterar, var din trafik kommer ifrån och vad som behövs ändras eller optimeras för att dina besökare ska stanna längre på din hemsidan.

Google Analytics ger insikt i hur en hemsida presterar, hur hemsidans målgrupp ser ut, vilka sidor som får mest och minst trafik och mycket mer. Google Search Console är likt Google Analytics ett helt gratis verktyg som ger insikt i vilka söktermer din hemsida hittas med samt om det finns några error på sidan som bör åtgärdas.

Åre SEO hjälper dig implementera både Google Analytics och Google Search Console samt implementerar de filter som krävs för att du ska få korrekt data.

Driver du en e-handel eller har tydliga mål på din hemsida kan vi sätta upp eventuella mål inne i Google Analytics vilket gör att du kan se hur många av dina besökare köper en viss produkt eller fyller i ett formulär.

Åre SEO kan hjälpa dig med implementering av både Google Analytics och Google Search Console via ditt CMS, det gränssnitt din hemsida är byggd i som tex. Shopify, WordPress eller Squarespace.

Vi rekommenderar att Google Analytics och Google Search Console ska ha varit implementerat på din hemsida och samlat in data i minst tre månader för att kunna etablera en baslinje av hur din trafiken på din hemsida ser ut.

Varför behövs GA & GSC?

Att ha Google Analytics & Google Search Console implementerar bidrar till att du förstår din trafik och dina hemsidebesökare bättre. Med Google Analytics kan du se varifrån din trafik kommer, hur länge dina besökare stannar på din hemsida, vilka sidor som får flest eller minst besök, den informationen kan vi sedan använda när vi optimerar din hemsida med både SEO och för dina användare.

Google Search Console bidrar till att du förstår vilka sökord dina besökare använder för att hitta dig samt om det finns några error, fel på sidan som behövs åtgärdas, i Google Search Console kan vi även ladda upp en sitemap, en karta för hur Google ska se din hemsida vilket bidrar till din SEO.

 

Komplettera med andra tjänster

Efter att Google Analytics och Google Search Console implementerats och samlat in en bra mängd data kan en SEO-audit göras, i en SEO-audit ser vi på den trafik som kommer till din hemsida, hur din hemsida presterar tekniskt, vad som behövs ändras och sökmotoroptimeras för att din hemsida ska ranka bättre på Google. En SEO-audit tillsammans med en sökordsanalys är ett utmärkt sätt att börja din resa mot en sökmotoroptimerad hemsida.

Vad sker efter att GA & GSC är implementerat?

Efter att Google Analytics & Google Search Console är implementerat kommer de båda verktygen att börja samla information om din hemsida, din trafik och dina besökare, beroende på hur mycket trafik din hemsida har tar det olika lång tid innan den här processen är klar, men efter tre månader kan man man börja använda den trafik som hemsidan fått som en baslinje och börja ta tag i ändringar.

 

Varför välja Åre SEO?

Åre SEO ser SEO som den viktigaste och mest grundläggande delen av en hemsida och för ett företag som bidrar till både mer organisk trafik och en bra marknadsföringsstrategi. Vi ser SEO ur ett helhetsperspektiv där UX, innehåll och teknisk prestanda går hand i hand, med målet att skapa en relevant och friktionsfri upplevelse.