Sökordsanalys

En sökordsanalys ger dig insikt av din målgrupp, vilka ord de använder samt vilka sökord du bör använda i ditt innehåll för att din hemsidan ska synas på Google.

Vad är en sökordsanalys?

För att din hemsida ska synas på Google är det viktigt att använda rätt ord i ditt innehåll, sökord som din faktiska målgrupp använder när de vill hitta din hemsida, liknande tjänster eller produkter. Använder du fel ord i ditt innehåll och på din hemsida kan det leda till att din målgrupp och potentiella kunder hittar en av dina konkurrenter istället.

I en sökordsanalys undersöker vi de ord dina kunder använder för att hitta både dig och dina konkurrenter med, samt hittar fler relevanta ord du kan använda på din hemsida, i ditt innehåll eller i din blogg.

En sökordsanalys ger dig också en utförlig förståelse för vilka ord din målgrupp faktiskt använder för att hitta till din hemsida och liknande företag. De nya sökorden ligger förslagsvis till grund för uppbyggnaden av innehåll på den nya hemsida som i sin tur bidrar till den organiska trafiken på hemsidan.

Det som ofta händer inom SEO är att man baserar innehåll, tjänster eller produkter på vad man “tror” är relevanta sökord och att man bygger en hemsida och skapar innehåll som varken är relevant eller hittas av din målgrupp.

Har du en helt ny hemsida eller en hemsida utan mycket innehåll ses den ofta som irrelevant av Google och ges därför en lägre auktoritet, det innebär att det kan bli svårt att synas för ord som det söks på ofta. Om så är fallet med din hemsida ser vi på de ord som ditt domän kan ranka för idag och allt eftersom då din blogg växer kommer du kunna ranka för allt svårare ord.

Det viktigaste är att din hemsida fortfarande syns i sökmotorn av dina potentiella besökare och att du inte fokuserar din tid på ord och innehåll du inte kommer synas för.

En sökordsanalys är också ett utmärkt sätt att hitta nya förslag på hur du kan utöka ditt företag. Med orden som tas fram i en sökordsanalys får du insikt i vilka ord som är intressanta inom ditt område och kan med den infon börja erbjuda en ny produkt eller tjänst.

Varför behövs en sökordsanalys?

En sökordsanalys bidrar till att både förstå vilken din faktiska målgrupp är, vilka sökord som faktiskt används för att hitta din hemsida idag samt vilka sökord dina konkurrenter hittas med. Du får faktisk data som du kan använda i ditt framtida innehåll, tjänster eller produkter och behöver inte spendera tid på innehåll som inte bidrar till din SEO.

Vad sker efter en sökordsanalys?

Efter en sökordsanalys har du en klar förståelse över de ord din faktiska målgrupp använder och kan gå vidare med att optimera ditt innehåll, tjänster eller produkter, självklart kan Åre SEO hjälpa dig med optimering och kom ihåg att vi alltid erbjuder fasta priser.

Vad ser vi på i en sökordsanalys?

  • Sökord du faktiskt kommer att kunna synas med.

  • Undersökning av konkurrenters organisk sökord och mest besökta sidor.

  • Sammanställning och förslag på implementation av dina sökord

Komplettera med andra tjänster

En sökordsanalys är grunden inom SEO, efter en sökordsanalys har vi en förståelse för de sökord ditt innehåll bör optimeras med något vi kan göra in en Innehållsstrategi- och optimering. Är du intresserad av att marknadsföra dig till en bredare målgrupp hjälper vi dig att effektivt komma igång med Google Ads.

Hur presenteras en sökordsanalys?

Åre SEO presenterar din sökordsanalys i en PDF där vi går igenom hur du ska tolka den data du får, samt får konkreta förslag på vilka ord du bör fokusera på. Du får också en Google Sheets fil med alla de sökord vi hittat, din konkurrents ord samt de sökord din hemsida hittas med idag.

Varför välja Åre SEO?

Åre SEO ser SEO som den viktigaste och mest grundläggande delen av en hemsida och för ett företag som bidrar till både mer organisk trafik och en bra marknadsföringsstrategi. Vi ser SEO ur ett helhetsperspektiv där UX, innehåll och teknisk prestanda går hand i hand, med målet att skapa en relevant och friktionsfri upplevelse.