SEO-analys

Åre SEO & Webbyrå erbjuder SEO-analyser som ger dig en helhetsbild av vad som behövs sökmotoroptimeras och ändras på din hemsida för att den ska ranka högt på Google. Vi ser på användarvänlighet, laddningstid, sökord, prestanda, hemsidans struktur, länkar samt duplicerat innehåll, saker som sökmotorer baserar din webbplats ranking på.

Vad är en SEO-analys?

Konverterar inte din webbplats besökare till kunder? Märker du att din hemsida inte får några besökare alls? Då kan det vara intressant att göra en SEO-analys. 

I en SEO-analys undersöker vi din hemsidans hälsa sett från Google och sammanställer alla de olika faktorerna som bidrar till att din hemsida syns på Google eller inte.

En SEO-analys, kallas även SEO-audit eller SEO test, ger dig en baslinje för hur din hemsida presterar och vad som behövs uppdateras och ändras för att din hemsida ska ranka högt på Google och bli mer användarvänlig för dina besökare.

Vem passar SEO-analys för?

  • Alla som driver en hemsida, blogg eller e-handel oavsett gränssnitt

  • Dig som märker att din hemsida in presterar rätt

  • Dig som vill få insikt i hur din hemsida presterar 

  • Dig som vill veta vilka sökord som används för att hitta till din webbplats

  • Dig som vill antingen jobba aktivt eller stötvis med SEO

  • Du som vill kick-starta din hemsidas synlighet på Google

Vad ser vi på i SEO-analysen?

Vår SEO-analys är indelad i 5 delar där vi genom att analysera hur din hemsida presterar idag, vilka sökord din hemsida hittas med och hur din trafik ser ut, så kan vi därefter ge dig verktyg för att förbättra din webbplats ranking på Google.

Nulägesanalys 

  • Hur presterar din hemsida idag

  • Varifrån kommer trafiken ifrån

  • Vilka sökord hittas din hemsida med, osv.

SEO-konkurrentsanalys

  • Vilka är dina konkurrenter

  • Hur ser deras sökord ut 

  • Hur rankar de idag, osv.

On-page SEO-analys

  • Hur ser metatitlar och metabeskrivningar ut

  • Rubriker, alt-texter, URL:er

  • Innehåll och sökord, osv.

Tekniskanalys & Användarvänlighet

  • Laddningstid

  • Externa och interna Länkar

  • Responsivitet. osv

Förslag på förbättringar & möjligheter

  • Lista med konkreta saker att åtgärda

  • Tankar och förslag för möjligheter inom ditt affärsområde eller för innehåll.

Komplettera med andra SEO-tjänster

Komplettera tjänsten med en sökordsanalys och en sökmototoptimering. En sökordsanalys ger dig insikt i vilka sökord din målgrupp faktiskt använder för att hitta till din och dina konkurrenters hemsida, dessa ord kan vi sedan använda för att optimera din hemsidas innehåll så den rankar ännu bättre i Google. Vill du ha både SEO-analys, sökordsanalys och sökmotoroptimering? Kolla in våra SEO-startpaket som kick-startar din SEO.

 FAQs

 
  • I en SEO-analys går vi igenom hela din webbplats i syftet att hitta saker att förbättra eller optimera som gör att din hemsida kan ranka högt på Google.

    Google analyserar en mängd olika delar på din webbplats och ändrar sin algoritm flera gånger i veckan om inte per dag. Men genom att skapa en optimerad grund och innehåll med relevanta sökord för din bransch har din hemsida stor chans att ranka högt på Google.

    • Google Analytics för att analyser din trafik, och gärna SEO-verktyg som Google Search Console, bör finnas implementerat på din hemsida eller e-handel

    • Insikt i hemsidans eller e-handelns mål och syfte

    • Insikt i målgrupp, konkurrenter och/eller bransch

    • Det är även intressant för oss att vet ditt engagemang och hur du vill jobba med SEO och din hemsida i framtiden

  • Åre SEO & Webbyrå presenterar våra analyser i lättförståeliga PDF:er där det med varje del tillkommer konkreta förslag på vad som ska ändras och förbättras. För oss är det viktigt att våra kunder åtminstone får en ytlig förståelse om SEOns olika delar efter en SEO-analys och därför har vi försökt göra vår analys så användarvänlig som möjligt.

    Du får en enhetlig PDF med all info och vi delar även in teknisk SEO och on-page SEO i varsin PDF så du lätt kan ge informationen vidare till din utvecklare eller contentansvariga. 

  • I vår SEO-analys ingår alltid en lista med prioriteringar och möjligheter för din hemsida eller e-handel. Självklart kan vi hjälpa dig att åtgärda eventuella problem och implementera lösningar eller system för fortsatt optimerad SEO. 

    Har även en sökordsanalys utförts kan vi sökmotoroptimera hela din hemsidas innehåll eller skapa en innehållsstrategi för hur du arbetar mot en SEO-optimerad hemsida. 

    Åre SEO & Webbyrå kan även hjälpa dig annonsering på Google Ads och Facebook Marketing.

  • On-page SEO innefattar det innehåll som finns på en hemsida och främst det som går att optimera via ett CMS (content management system).

    I on-page SEO ingår sökord, metatitlar, metabeskrivningar, titlar, url:er och innehåll.

    Metatitlar och metabeskrivningar är de texter du ser i Google när du söker, att fylla dessa med rätt ord och engagerande text är viktigt för att snabbt indikera för besökaren att det här är rätt sida att besöka eller köpa den här vara på. I vår tjänst sökmotoroptimering kan vi optimera och skriva engagerande metatitlar och metabeskrivningar till din hemsida, kolla gärna in vårt kundcase för Bonti vars organiska trafik och sökord sköt i höjden efter en sökmotoroptimering.

    On-page SEO är ett viktigt steg för din ranking och bör göras löpande på webbplatsen för att den ska vara så optimerad som möjligt.

    Det viktigaste när det kommer till on-page SEO är att ha en klar och tydlig målgrupp som du skapar ett relevant innehåll för. Detta görs genom att bygga sidor med innehåll kring de nyckelord och termer som hittas vid en sökordsresearch.

  • Med teknisk SEO menar vi saker som sidans laddningstid, responsivitet, brutna länkar, om det finns sitemap eller strukturerad data på sidan.

    Driver du hemsida i ett gränssnitt som WIX eller Webflow så är du ofta begränsad hur mycket du kan påverka de tekniska bitarna på din hemsida, så därför har vi skapar en mindre SEO-analys utan teknisk SEO-analys.

  • För att göra ett helt korrekt SEO test av din hemsida ser vi gärna att Google Analytics finns på plats.

    För att analysera data och din hemsida använder vi en mängd verktyg så som Google Analytics och gärna Google Search Console, och vårt favorit verktyg Screaming Frog, vilket är ett SEO verktyg som crawlar, går igenom, hela din webbplats precis som Google själva gör, samt andra verktyg.

    Om du vill fortsätta jobba aktivt med SEO i framtiden på din webbplats rekommenderar vi verkligen att kolla in Googles egna kurser för Google Analytics och Google Search Console så väl som Screaming Frogs gratis SEO analys verktyg.